PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN APLIKASI YUK WUDU UNTUK MENINGKATKAN ANTUSIASME PEMBELAJARAN PAI BAB WUDU DI SD

  • Adinda Dwi Agustin Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ardelya Husnianingtyas
  • Widuri Tresnawati Jatnika
  • Ani Nur Aeni
Keywords: Penelitian D&D, Aplikasi, Pembelajaran PAI Bab Wudu

Abstract

This research is motivated by a condition where there are still many students who haveĀ  misunderstanding of the ablution material, both from the intention of ablution, the procedure/sequence for ablution, and prayer after ablution. This is related to the learning conditions, namely the lack of enthusiasm from students. The purpose of this study was to increase the enthusiasm of elementary school students in PAI learning, especially the ablution chapter. The Yuk Wudu application learning media was developed as an effort to increase enthusiasm and overcome mistakes when learning ablution material. The research method used is descriptive qualitative with a D&D model and the research procedure is ADDIE. The subjects of this study were students of class II SDN Panyingkiran II, totaling 28 people. The source of the data obtained in this study came from the results of interviews and direct observations of students. As for product validation, it is carried out by PAI teachers. The results of product validity by PAI teachers obtained results of 95% with a very valid / very feasible category. Based on the results of the trials that have been carried out, there was an increase in the enthusiasm of students when learning the wudu chapter PAI material using the Yuk Wudu application.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, A. N. (2014). Pendidikan karakter untuk siswa sd dalam perspektif islam. Mimbar Sekolah Dasar, No. 1 Vol. 1, h 50-58.
Akmal, H. (2021). Mendidik Anak Sholat Ala Rasulullah SAW. [Online]. diakses dari http://tarbiyah.unida.gontor.ac.id/mendidik-ala-rasulullah/
Amir, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Video Tutorial Wudu dalam Meningkatkan Keterampilan Berwudu Peserta Didik Kelas II di SDN 012 Kanang (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).
Diana, Aspek-aspek yang Mempengaruhi Antusiasme, https://pdfcoffee.com/aspek-aspek-dan-indikator-antusiasme-pdf-free.html#dyana+unpal, Diakses pada tanggal 29 Maret 2022
Fadhillah, N. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Pada Materi Tema Pahlawanku Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Firmansyah, F. H., Aldriani, S. N. F., & Dewi, E. R. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Mata Pelajaran Matematika untuk Kelas 5 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Multimedia, No. 2 Vol. 2, h 93-100.
INDONESIA, P. R. (2006). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Nurjanah, S., Rustini, T., Nurjaman, A. R. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran IPS Materi Kegiatan Ekonomi Bermuatan Nilai Karakter untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Fashluna (Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan), h 93-102.
Permendikbud No. 37 Tahun 2018 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayan No. 24 Tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.
Richey, R.C & Klein, J.D, Design and Development Research Methodes, Strategies, and Issues. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associattes, inc, 2007.
Siregar, T. B., Putri, A. N., & Hindrasti, N. E. K. (2020). Validitas Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning pada Materi Sistem Ekskresi untuk Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), No. 3 Vol 2, h 130-139.
Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2013). Pengembangan Bahan ajar metode penelitian pendidikan dengan addie model. Jurnal Ika, No. 11 Vol 1.
Published
2022-04-27
How to Cite
Agustin, A., Husnianingtyas, A., Jatnika, W., & Aeni, A. (2022, April 27). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN APLIKASI YUK WUDU UNTUK MENINGKATKAN ANTUSIASME PEMBELAJARAN PAI BAB WUDU DI SD. FASHLUNA, 3(1), 44-52. https://doi.org/https://doi.org/10.47625/fashluna.v3i1.358
Section
Articles