PENDIDIKAN ISLAM SEBAGAI INSTRUMEN KULTURAL DAN POLITIK
Abstract
This article aims to examine the cultural and political roles in Islamic education. The research adopts a library research approach by reviewing various sources such as books, journals, theses, and other publications. Data collection is conducted through document analysis, with data sources obtained from the internet, Google Scholar, and Google Browser. The data analysis in this article refers to the method proposed by Miles and Huberman. The results of the study show that: 1) The cultural functions of Islamic education include: a) Preservation of Islamic culture, b) Enhancement of Islamic literacy, c) Development of religious character. 2) The political functions of Islamic education include: a) Producing leaders with Islamic character, b) Shaping Islamic political awareness, c) Inspiring Islamic governance systems, d) Encouraging political participation, e) Enhancing accountability in governance.
References
Afriyanto, Dwi. “Revitalization Of Amar Ma’ruf Nahi Munkar In Contemporary Islamic Education: Al Qur’an-Hadith Perspective.” Journal Of Indonesian Culture And Beliefs (JICB) 2, No. 2 (2023).
Bahri, Saepul. “Peran Ulama Dalam Perkembangan Institusi Pendidikan Islam Mathlaul Anwar Dan MALNU.” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 13, No. 2 (2023).
Bashori, Bashori. “Konsep Kepemimpinan Abad 21 Dalam Pengembangan Lembaga Pendidikan Tinggi Islam.” PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 1, No. 2 (2020).
Duryat, H. Masduki. Kepemimpinan Pendidikan: Meneguhkan Legitimasi Dalam Berkontestasi Di Bidang Pendidikan. Penerbit Alfabeta, 2021.
Fahlevi, Mahfudz Reza. “Kajian Project Based Blended Learning Sebagai Model Pembelajaran Pasca Pandemi Dan Bentuk Implementasi Kurikulum Merdeka.” Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan 5, No. 2 (2022).
Fikriana, Askana, Dan M. Kahfi Rezki. “Etika Politik Dan Kualifikasi Calon Legislatif Dalam Pemilu: Perspektif Fiqih Siyasah.” Aladalah: Jurnal Politik, Sosial, Hukum Dan Humaniora 2, No. 1 (2024).
Haris, Mohammad Akmal, Dan Sapari Sapari. “Etika Politik Dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam.” TSAQAFATUNA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam 6, No. 2 (2024).
Haryati, Sri. “Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013.” Tersedia Secara Online Di: Http://Lib. Untidar. Ac. Id/Wp-Content/Uploads [Diakses Di Bandung, Indonesia: 17 Maret 2017], 2017.
Hayati, Rimadhani Khusnul, Dan Arief Cahyo Utomo. “Penanaman Karakter Gotong Royong Dan Tanggung Jawab Melalui Metode Pembiasaan Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 6, No. 4 (2022).
Hidayat, Raden Aulia Utami, Paridah Hidayat, Dan Siti Umayah. “Pengetahuan Dan Pemahaman Guru-Guru Pendidikan Islam Anak Usia Dini (PIAUD) Terhadap Literasi Kritis Di Indonesia.” Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini 4, No. 2 (2021).
Hilmin, Hilmin, Dan Dwi Noviani. “Membangun Kesadaran Publik Anti Korupsi Dalam Konsep Pendidikan Berbasis Agama Islam.” IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam 1, No. 3 (2023).
Jayadi, Supratman, Ardilansari Ardilansari, Isnaini Isnaini, Maemunah Maemunah, Deviana Mayasari, Dan Alihardi Winata. “Dampak Pendidikan Pancasila Terhadap Pemahaman Siswa Tentang Demokrasi Dan Hak Asasi Manusia.” Dalam Seminar Nasional Paedagoria, 3:503–12, 2023.
Kamila, Aiena. “Pentingnya Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Moral Dalam Membina Karakter Anak Sekolah Dasar.” Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya 2, No. 5 (2023).
Kusuma, Amir Reza, Mohamad Latief, Amal Fathullah Zarkasyi, Dan Mohammad Muslih. “Epistimologi Sayyid Qutub Agama Dan Negara Dan Relevansinya Peningkatan Ekonomi Islam.” Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam 10, No. 3 (2024).
Latief, Mohamad, Amal Fathullah Zarkasyi, Dan Amir Reza Kusuma. “Problem Sekuler Hubungan Agama Dan Negara Menurut Ali Abdul Raziq.” Fikri: Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya 7, No. 2 (2022).
Lesilolo, Herly Jeanette. “Penerapan Teori Belajar Sosial Albert Bandura Dalam Proses Belajar Mengajar Di Sekolah.” KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi 4, No. 2 (2018).
Lubis, Dwi Muthia Ridha, Amiruddin Siahaan, Dan Salminawati Salminawati. “Penerapan Religious Culture Melalui Pembiasaan Membaca Al-Qur’an Dan Shalat Dhuha Di Madrasah Tsanawiyah.” Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4, No. 4 (2023).
Mainuddin, M. Pd I., M. Feri Firmansyah, M. Sos, Dan Penerbit Adab. Berdakwah Dan Berpolitik Ala Umar Bin Khattab (Studi Hisoris Strategi Dakwah Dan Komunikasi Politik Umar Selama Menjadi Khalifah). Penerbit Adab. Diakses 30 November 2024.
Maknun, Moch Lukluil, Muhammad Aji Nugroho, Dan Yuyun Libriyanti. “Kontribusi Ulama Nusantara Terhadap Keilmuan Islam Di Indonesia; Studi Kasus Inventarisasi Manuskrip Ponpes Tremas Dan Tebuireng.” Muslim Heritage 7, No. 1 (2022).
Mayasari, Linda. “Manajemen Pendidikan Karakter Dalam Pembinaan Akhlak Siswa Di Sma Negeri 1 Purbolinggo Kabupaten Lampung Timur.” Phd Thesis, IAIN Metro, 2020.
Minarti, Sri. Ilmu Pendidikan Islam: Fakta Teoretis-Filosofis Dan Aplikatif-Normatif. Amzah, 2022.
Mudzakkir, Ahmad, Wahyuddin Naro, Dan Muhammad Yahdi. “Sejarah Pendidikan Islam: Karakter Pendidikan Islam Klasik & Modern.” Indonesian Journal Of Islamic Educational Review 1, No. 3 (2024).
Mutmainah, Hasanatul, Dan Miftahul Mufid. “Upaya Guru Pai Dalam Peningkatan Kecerdasan Emosional Dan Spiritual Peserta Didik Di Sman 1 Bojonegoro.” AT-TUHFAH: Jurnal Studi Keislaman 7, No. 1 (2018).
Navae, Miss Fuseyah. “Peran Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Membentuk Akhlak Siswa Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 18 Semarang.” Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, 2019.
Nurhayati, Raden. “Pengaruh Keragaman Sosial Budaya Dan Daerah Objek Wisata Terhadap Pembentukan Akhlak Peserta Didik.” Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 2019.
Nurmandi, Achmad, Muhammad Lutfi, Sumardi Sumardi, Dan Zuly Qodir. “Kualitas Pelayanan Publik Melalui Pendekatan Model Demokrasi Pada Era Otonomi Daerah.” Journal Of Government Insight 1, No. 1 (2021).
Palanta, Harlin, Irene Ludji, Dan Izak YM Lattu. “Ukiran ‘Passura’Toraja Sebagai Simbol Identitas Komunitas Kristen Di Buntao Kabupaten Toraja Utara: Perspektif Clifford Geertz.” Jurnal Basataka (JBT) 6, No. 2 (2023).
Patilata, Yuli. “Strategi Komunikasi Organisasi Pengurus Pusat Front Pembela Islam (FPI) Dalam Membentuk Militansi Kader.” B.S. Thesis, Fakultas Ilmu Dakwah Dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Syarif …. Diakses 30 November 2024.
Pratama, Rakha. “Filsafat Politik Nizam Al-Mulk Dalam Buku The Book Of Government Or Rules For Kings.” B.S. Thesis, FU, 2023.
Prayogi, Ryan, Dan Endang Danial. “Pergeseran Nilai-Nilai Budaya Pada Suku Bonai Sebagai Civic Culture Di Kecamatan Bonai Darussalam Kabupaten Rokan Hulu Provinsi Riau.” Humanika 23, No. 1 (2016).
Priyatna, Muhammad. “Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 5, No. 10 (2016).
Rahman, Abdul, Mrs Nurlela, Dan Mr Rifal. “Integrasi Islam Dan Budaya Lokal Dalam Pendidikan (Studi Pada Keluarga Petani Di Desa Bulutellue).” AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam) 2, No. 1 (2020).
Rastikasari, Dewi, Dan Nadhif Nur Rahmansyah. “Transformasi Political Awakening Perempuan: Komunitas Virtual Sebagai Wujud Peran Pemuda Melalui Platform Internet Sebagai Public Sphere Dalam Era Digital.” Glosains: Jurnal Sains Global Indonesia 4, No. 2 (2023).
Rasyid, Abdul. “Problematika Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Tsanawiyah Al-Khairaat Pakuli Kabupaten Sigi.” Scolae: Journal Of Pedagogy 1, No. 1 (2018).
Rusydiyah, Evi Fatimatur. “Analisis Historis Kebijakan Pendidikan Islam Kementerian Agama Ri Masa Kh. A. Wahid Hasyim.” Al-Ibrah: Jurnal Pendidikan Dan Keilmuan Islam 2, No. 1 (2017).
Sari, Meiliza. “Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam Dalam Pembentukan Karakter Dan Etika Siswa Di Tingkat Sekolah Dasar.” Al-Mujahadah: Islamic Education Journal 1, No. 1 (2023):.
Shihabuddin, Ahmad, Rezi Muda Putra, Dan Tuti Andriani. “Kepemimpinan Kenabian Dalam Konteks Kontemporer: Analisis Konsep, Praktik, Dan Tantangan.” Jurnal Pendidikan Tambusai 8, No. 1 (2024).
Simanjuntak, Novembri Yusuf. “Pemantauan Dalam Proses Penyelenggaraan Pemilu.” Jurnal Bawaslu 3, No. 3 (2017).
Subhan, Muhammad. “Analisis Penerapan Technological Pedagogical Content Knowledge Pada Proses Pembelajaran Kurikulum 2013 Di Kelas V.” International Journal Of Technology Vocational Education And Training 1, No. 2 (2020).
Suharjono, Muhammad. “Pembentukan Peraturan Daerah Yang Responsif Dalam Mendukung Otonomi Daerah.” Dih: Jurnal Ilmu Hukum 10, No. 19 (2014).
Suryadi, Ahmad. Dinamika Pendidikan Islam: Perspektif Historis Dan Tantangan Modern. CV Jejak (Jejak Publisher), 2024.
Syam, Aldo Redho. “Konsep Kepemimpinan Bermutu Dalam Pendidikan Islam.” Al-Ta’dib 12, No. 2 (2017).
Syapitri, Henny, Ns Amila, M. Kep, Sp Kep, S. S. T. Juneris Aritonang, Dan M. Keb. Buku Ajar Metodologi Penelitian Kesehatan. Ahlimedia Book, 2021.
Wong, Fingfing Keren Grace, Dan Styadi Senjaya. “Prinsip-Prinsip Etika Kristen Dan Implementasinya Bagi Transformasi Kebijakan Dan Pelayanan Publik Di Indonesia.” Tumou Tou 11, No. 2 (2024).
Copyright (c) 2024 Ashabul Yamin, Siti Nurbaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.






