PEMANFAATAN MEDIA ANIMASI DALAM MENGASAH KEMAMPUAN SISWA UNTUK MEMAHAMI MATERI BENTUK SUKU DAN BUDAYA DI MIN 4 BIMA
Abstract
This study aims to determine the use of animation media in improving students' understanding of the Arts and Crafts (SBDP) subject, covering ethnic and cultural forms. The problem faced is low interest and motivation in learning due to the dominance of lecture methods and printed books. The study used a descriptive qualitative approach through observation, interviews, and documentation. The results show that animation media in the form of videos, images, and sounds are able to create an interesting learning atmosphere, foster motivation, and improve student understanding. Success is supported by the availability of facilities such as LCDs, laptops, and electronic devices, while the main obstacles are technical problems such as power outages and teachers' limited mastery of technology. Thus, animation media is proven to be more effective than conventional methods and has the potential to improve student learning outcomes.
Downloads
References
Al Habsyih, Hadijah. “Pengembangan Media Pembelajaran Animasi 3 Dimensi Untuk Peningkatan Keterampilan Sholat Di Sdn Pesanggrahan 01 Kota Batu.” Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora 2, no. 4 (2023): 2106–29.
Andriani, Reki Tri, Aida Rahmi Nasution, and Kusen Kusen. “Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Melalui Aplikasi Canva Di MIN 03 Kepahiang.” Jurnal Budi Pekerti Agama Islam 2, no. 2 (2024): 244–52.
Huda, Asrul, and Noper Ardi. Teknik Multimedia Dan Animasi. Unp Press, 2021.
Ilham, Muhammad, Dwhy Dinda Sari, Lina Sundana, Fadhlur Rahman, Nurul Akmal, and Sarah Fazila. Media Pembelajaran: Teori, Implementasi, Dan Evaluasi. Jejak Pustaka, 2023.
Kurniawan, I Kadek, Desak Parmiti, and Nyoman Kusmariyatni. “Pembelajaran IPA Dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Audio Visual Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa.” Jurnal Edutech Undiksha 8, no. 2 (2020): 80–92.
Kusuma, M Wafa, Tiara Nuramalia, Tiara Qurotul Ain, and Yadi Heryadi. “Persepsi Siswa Terhadap Penggunaan Media Video Animasi Dalam Pembelajaran Energi Dan Perubahannya Di Sekolah Dasar.” Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar 12, no. 1 (2025): 37–64.
Patriana, Wendy Dian, Sofyan Anif, Anam Sutopo, and Sabar Narimo. Pendidikan Pancasila: Membangun Identitas Bangsa. Muhammadiyah University Press, n.d.
Pradana, Sandi. “Efektivitas Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Di Sekolah Dasar.” Jurnal Transformasi Pendidikan Dasar 1, no. 1 (2025): 33–39.
Purnasiwi, Rona Guines, and Mei P Kurniawan. “Perancangan Dan Pembuatan Animasi 2D ‘Kerusakan Lingkungan’ Dengan Teknik Masking.” Data Manajemen Dan Teknologi Informasi (DASI) 14, no. 3 (2013): 54.
Rahayu, Nilda, Heri Mulyono, and Thomson Mary. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Animasi Menggunakan Articulate Storyline.” Jurnal Pendidikan Tambusa 7, no. 1 (2023): 1764–70.
Ramazhana, Devie Agustin, and Dya Qurotul A’yun. “Analisis Konsep Pendidikan Ki Hajar Dewantara Dalam Perspektif Pendidikan Karakter Siswa.” Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (JKIP) 2, no. 2 (2024): 44–53.
Ramdani, Peri. Media Pembelajaran Animasi. Vol. 1. Rinda Fauzian, 2021.
Simanjuntak, Maria Dewi Ratna. Membangun Ketrampilan 4 C Siswa Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. 2019.
Sukirman, ST, ST Irma Yuliana, and M MM. Prinsip Dasar Pengembangan Animasi 2D Dan 3D Menggunakan OpenToonz Dan Blender. Muhammadiyah University Press, n.d.
Sumisih, Susi. Konsep Bhinneka Tunggal Ika Dalam Perspektif Tafsir Al-Azhar Dan Kontribusinya Bagi Negara Kesatuan Republik Indonesia. UIN Raden Intan Lampung, 2019.
Wardah, Anifa, Khofifah Dwi Wulandari, Shubhan Minan Nurirrohman, and M Yunus Abu Bakar. “Mengidentifikasi Pembelajaran Berbasis Kemampuan Awal: Menyesuaikan Pengajaran Dengan Potensi Siswa.” Jurnal Ilmiah Nusantara 2, no. 3 (2025): 830–41.
Widianto, Tri. Video Animasi 2D Pencegahan Stunting Pada Anak Menggunakan Teknik Morphing (Studi Kasus: Puskesmas Ajibarang 1). Universitas Amikom Purwokerto, 2020.
Widiastari, Ni Gusti Ayu Putu, and Ryan Dwi Puspita. “Penggunaan Media Pembelajaran Digital Dalam Mengembangkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD Inpres 2 Nambaru.” ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar 4, no. 4 (2024): 215–22.
Zahroh, Fatimatus, Astri Apriyani, and Yusi Afrilia. “Analisis Manfaat Media Audio Visual Animasi Sebagai Bahan Pembelajaran Efektif Untuk Anak Sekolah Dasar.” Jurnal Ilmiah Penelitian Mahasiswa 3, no. 1 (2025): 633–44.
Copyright (c) 2025 Trimansyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.