PENGARUH PERMAINAN ROLL DICE CHALLENGE TERHADAP LITERASI AWAL ANAK USIA 5-6 TAHUN
Abstract
This study is based on the low early literacy levels of children, caused by a lack of engaging learning media that stimulates children's interest in learning and the use of inappropriate teaching methods in teaching literacy to children. The aim of this research is to determine the effect of the roll dice challenge game on the early literacy of children aged 5-6 years in Polombangkeng Utara District. The research approach used is a quantitative approach with a Quasi-Experimental Design type. The population in this study consists of children aged 5-6 years in early childhood education institutions in Polombangkeng Utara District. The sample was taken using purposive sampling technique. The research sample consisted of 34 children, 17 children as the experimental group and 17 children as the control group. The data collection techniques in this study include tests, observations, and documentation. The data analysis techniques in this study include prerequisite tests and independent sample t-tests. The results of the study concluded that the roll dice challenge game has a significant effect on the early literacy of children aged 5-6 years in Polombangkeng Utara District.
Downloads
References
Ana Widyastuti. “Peningkatan Literasi Anak Usia 4-6 Tahun Melalui Bahan Ajar Membaca, Menulis, Dan Berhitung Untuk Guru Tk Di Kecamatan Cinere Dan Limo Depok.” ABDIMAS TALENTA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2, no. 2 (2017): 100–108.
Anggini, Prishilya, and Rakimahwati Rakimahwati. “Efektivitas Permainan Lempar Dadu Cari Huruf Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf.” Journal of Education Research 3, no. 3 (2022): 131–137.
Annisa, Fitri, and Delfi Eliza. “Peranan Orang Tua Dalam Pengembangan Literasi Dini Selama Covid-19 Pada Anak Usia 5-6 Tahun.” Cakrawala: Jurnal Pendidikan 15, no. 1 (2021): 1–17.
Arsa, Dian, Atmazaki Atmazaki, and Novia Juita. “Literasi Awal Pada Anak Usia Dini Suku Anak Dalam Dharmasraya.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3, no. 1 (2019): 127.
Banten, Paud Al-kautsar Cilegon, Nelly Aulia Rosmawati, Ratih Kusumawardani, and Laily Rosidah. “Implementation of Language Literacy Learning in Group A Of” (2023).
Basyiroh, Iis. “Program Pengembangan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini.” Tunas Siliwangi 3, no. 2 (2017): 120–134.
Bermain, Efektivitas, Dadu Huruf, Meningkatkan Kemampuan, Membaca Permulaan, Pada Aud, D I Kelompok, A T K Negeri, et al. Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Bunga Bangsa Cirebon Tahun 2019, 2019.
D, Darwanto, Mar’atun Khasanah, and Anggi Monica Putri. “Penguatan Literasi, Numerasi, Dan Adaptasi Teknologi Pada Pembelajaran Di Sekolah.” Eksponen 11, no. 2 (2022): 25–35.
Farid Ahmadi, Hamidulloh Ibda. Media Literasi Sekolah Teori Dan Praktik. CV. Pilar Nusantara, 2018.
Farodhy, Thea Yesika, and Novianti Retno Utami. “Pengaruh Media Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Literasi Awal Anak Usia 4-5 Tahun.” Jurnal Skripta 5, no. 1 (2019): 70–74.
Fatihah, Nurul, and Sri Widayati. “Peningkatan Kemampuan Literasi Anak Melalui Media Dadu Gambar Pada Anak Kelompok A.” Jurnal PAUD Teratai 5, no. 49–52 (2016): 1–4.
Fatonah, Nurul. Peran Orangtua Dalam Literasi Anak. Cahaya Smart Nusantara, 2022.
Haloho, Oktani. “Strategi Guru Dalam Pengembangan Logika Anak Usia Dini.” Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, danHaloho, O. (2022). Strategi Guru dalam Pengembangan Logika Anak Usia Dini. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(4), 1429. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.1063 Budaya 8, no. 4 (2022): 1429.
Handayani, Sari. “‘Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Awal Melalui Media Big Book.’” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara PAUD-007 (2019): 1--7.
Hapsari, Widyaning, Lisnawati Ruhaena, and Wiwien Dinar Pratisti. “Peningkatan Kemampuan Literasi Awal Anak Prasekolah Melalui Program Stimulasi.” Jurnal Psikologi 44, no. 3 (2017): 177.
Hewi, La. “Pengembangan Literasi Anak Melalui Permainan Dadu Literasi Di TK AL-AQSHO Konawe Selatan.” ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal 8, no. 1 (2020): 112.
Indonesia, Universitas Bakti. “Studi Deskriptif Membaca Tanpa Mengeja Untuk Menstimulasi Kemampuan Literasi Anak Usia 5 — 6 Tahun” 3, no. 1 (2023): 1–9.
Karina. “Penerapan Permainan Lempar Dadu Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Dasar Pada Anak Kelompok A Di PAUD Elfa Pirak Beureunuen.” UIN Ar-Raniry Banda Aceh (2018): 1.
MUALIFAH, SITI. “Meningkatkan Kemampuan Menulis Melalui Media Dadu Bergambar Anak Kelompok B1 TK Perwanida KarangRejo Kecamatan Ngasem Kabupaten Kediri Tahun Ajaran 2015/2016” 1, no. 12 (2016): 13.
Musi, Muhammad Akil, Sitti Nurhidayah Ilyas, and Nur Chafidah. “1849040002 Nur Chafidah Artikel” x, no. x (2022): 1–7.
Novrani, Arika, DEwi Caturwulandari, Dwi Purwestri, Eka Annisa, and Iis Faridah. Pengembangan Literasi Untuk Anak Usia 5-6 Tahun. Buku Saku, 2021.
Purnomosari, Endang, Indrawati Indrawati, and Sesa Pirunika. “Penerapan Literasi Pada Anak Usia 5-6 Tahun Sebagai Upaya Persiapan Masuk Ke Jenjang SD/MI.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6, no. 4 (2022): 3381–3390.
Rohman, Abdul. “Problematika Rendahnya Kemampuan Berpikir Kritis Di Era Disrupsi.” EUNOIA: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia 2, no. 1 (2022): 40–47.
ROSINDA BR HOTANG. “Pengembangan Model Permainan Tradisional Dalam Membangun Karakter Anak Usia Dini.” Pendidikan Anak Usia Dini, no. 58 (2020): 23–34.
Saputra, Aidil. “Pendidikan Anak Pada Usia Dini.” At-Ta’dib : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam 10, no. 2 (2018): 192–209.
Sosa, Andrea. “No Titleывмывмыв.” Ятыатат вы12у, no. 235 (2007): 245.
Talango, Sitti Rahmawati. “Konsep Perkembangan Anak Usia Dini.” Early Childhood Islamic Education Journal 1, no. 1 (2020): 92–105.
Turnip, Hasti Anastasia, and Lanny Wijayaningsih. “Pengembangan Dadu QR Code Untuk Alternatif Pengenalan Calistung Anak Usia 5 – 6 Tahun.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6, no. 5 (2022): 4392–4404.
yunus Abidin, Tita Mulyati, Hana Yunansah. Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, Dan Menulis, 2017.
Zaini, Herman, and Kurnia Dewi. “Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini.” Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini 1, no. 1 (2017): 81–96.
Copyright (c) 2024 Sulfiani Salma
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.