PEMANFAATAN SUMBER DAYA ALAM SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN IPA DI SDN INPRES MAWU DALAM

  • Hartanti Hartanti STIT Sunan Giri Bima
  • Irma Indriani STIT Sunan Giri Bima
  • Mulyadin Mulyadin STIT Sunan Giri Bima
Keywords: Sumber Daya Alam, Media Pembelajaran, IPA

Abstract

This study aims to explore the utilization of natural resources as science learning media at SDN Inpres Mawu Dalam, a school located in a remote area with limited access to technology. Using a qualitative descriptive approach, the research examines the implementation, challenges, and impacts of employing natural resource-based learning media. The findings reveal that natural resources such as water, plants, and stones play a significant role in enhancing students' understanding of science concepts, boosting their learning motivation, and encouraging creativity among both students and teachers. Despite these benefits, several challenges arise, including time constraints, limited resources, and unfavorable weather conditions. This study emphasizes the importance of adopting an environment-based approach as an innovative solution to improve the quality of science education, particularly in remote areas where technological access is restricted. By leveraging local resources, schools can create meaningful and engaging learning experiences that are relevant to students' daily lives.

References

Amalia, Najiha,. dkk. Pengembangan Kreativitas Dan Permainan Edukatif Anak Usia Dini. Jawa Tengah: CV. Alinea Edumedia, 2024.
Ayuni Febiana, Atika, Muhammad Yazid Fatkhul Mujib, Cony Ahriza Davina Putri, Alvi Hidayatusholiha, Popy Aprilia, and Taufik Muhtarom. “Implementasi Pembelajaran Berbasis Alam sebagai Sarana Pengembangan Karakter Sosial Peserta Didik di Sanggar Anak Alam.” Indo-MathEdu Intellectuals Journal 6, no. 1 (January 10, 2025): 317–29. https://doi.org/10.54373/imeij.v6i1.2319.
Dahlan, Zaini. “Analisis Pemanfaatan Alam Sekitar dalam Pembelajaran IPA di SD/MI,” n.d.
Haptanti, Frida Septy, Miftahul Hikmah, and Imam Agus Basuki. “Peran Media Pembelajaran dalam Pendidikan Bahasa Indonesia.” JoLLA Journal of Language Literature and Arts 4, no. 9 (September 2, 2024): 972–80. https://doi.org/10.17977/um064v4i92024p972-980.
Hasid, Z. dkk. Ekonomi Sumber Daya Alam Dalam Lensa Pembangunan Ekonomi. Surabaya: Cipta Media Nusantara, 2022.
Indriani, I. “Media Aplikasi Comica Sebagai Strategi Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pembelajaran Ipa Mi/Sd.” FASHLUNA 5(2) (2024): 64–73. https://doi.org/10.47625/fashluna.v5i2.683.
Indriani, Irma. “Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Sumber Belajar Di Madrasah Ibtidaiyah Sambina’e Kota Bima.” FASHLUNA 3, no. 2 (December 6, 2022): 106–16. https://doi.org/10.47625/fashluna.v3i2.389.
Lora, Maria Hermina Nona, Sudarwati Nababan, and Sukarman Hadi Jaya Putra. “Pendampingan Membuat Media Pembelajaran Dengan Membuat Alat Pernapasan Sederhana Menggunakan Botol Bekas,” no. 4 (2024).
Mabbruroh, Intan, Vita Hannifah, and Raizky Rienaldy Pramasha. “Pengaruh Sumber Daya Alam Dan Lingkungan Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Daerah,” 2024.
Mawan Akhir Riwanto, and Wahyu Nuning Budiarti. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif IPA SD Terintegrasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan.” JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA 6, no. 2 (January 28, 2021): 71–82. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.14974.
Mufidzah, Nabillah, and Nabillah Mufidzah. “Analisis Karakteristik Hakikat Pembelajaran Di Sekolah Dasar.” Ibtida’iy : Jurnal Prodi PGMI 9, no. 1 (April 30, 2024): 85. https://doi.org/10.31764/ibtidaiy.v9i1.24348.
Puspitasari, Anggraini Diah. “Penerapan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Modul Cetak Dan Modul Elektronik Pada Siswa SMA” 7, no. 1 (2019).
Putri, K., & Indriani, I. “Analisis Media Pembelajaran Ipa Materi Pokok Ciri-Ciri Makhluk Hidup Di Kelas Iii Mis Palama Kota Bima.” JEMARI : Jurnal Edukasi Mahasiswa Sunan Giri, 1(2) (2023): 57–63. https://www.ejournal.stitbima.ac.id/index.php/jemari/article/view/545.
Ramadhani, Dwi Oktavia, Evi Nur Afifah, and Fitri Zakiyatun Nisak. “Pemanfaatan Sumber Daya Lingkungan Lokal Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” n.d.
Ristiani, R. dkk. Konsep Dasar Pembelajaran IPA. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 2025.
Safarudin, Nur Rohmad, Sugeng Utaya, Syamsul Bachri, Tuti Mutia, and Muhammad Rizieq Fahmi. “Evaluasi potensi kawasan Danau Tektovulkanik Ranau sebagai sumber belajar geografi untuk mendukung implementasi kurikulum Merdeka” 21, no. 2 (2023).
Sriyanti Sriyanti. “Pengendalian Dan Pengelolaan Lingkungan Hidup.” Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia 1(2) (2023): 24–39. https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i2.1327.
Taufik Afandi and Umi Mahmudah. “Pemanfaatan Augmented Reality sebagai Media Inovatif dalam Pembelajaran IPAS untuk Melestarian Sumber Daya Alam.” IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam 3, no. 1 (December 20, 2024): 56–68. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i1.2105.
Wijaya, Lovina Meyresta, and Muhammad Iqbal Fasa. “Etika Pengelolaan Sumber Daya Alam Berkelanjutan Dalam Perspektif Islam,” n.d.
Wulandari, Amelia Putri, Annisa Anastasia Salsabila, Karina Cahyani, Tsani Shofiah Nurazizah, and Zakiah Ulfiah. “Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar.” Journal on Education 5, no. 2 (January 22, 2023): 3928–36. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074.
Published
2024-06-27
How to Cite
Hartanti, H., Indriani, I., & Mulyadin, M. (2024, June 27). PEMANFAATAN SUMBER DAYA ALAM SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN IPA DI SDN INPRES MAWU DALAM. JEMARI : Jurnal Edukasi Mahasiswa Sunan Giri, 2(1), 32-38. https://doi.org/https://doi.org/10.47625/jemari.v2i1.943
Section
Articles