PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEKITAR SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI MADRASAH IBTIDAIYAH SAMBINA’E KOTA BIMA

  • Irma Indriani STIT Sunan Giri Bima
Keywords: lingkungan belajar, sumber belajar

Abstract

This study aims to determine the use of the surrounding environment as a learning resource. The approach used in this research is descriptive qualitative. Data collection is done by interview technique. The interview technique was to interview the principal, two teachers and one student. Furthermore, all data is processed by the stages of qualitative data analysis, namely data reduction, data model (data display), conclusion drawing/verification. The results of the study indicate that the utilization of the environment has not been carried out optimally because there are no adequate facilities and infrastructure to support the use of the environment as a learning resource.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bahij, Azmi Al, Apri Utami Parta Santi, and Dyah Ayu Prastiwi. “Pemanfaatan Lingkungan Alam Sekitar Sebagai Media Ajar Di Sekolah Dasar Negeri 2 Sirah Pulo Padang,” 2018, 18.
Choiri, Moh. Miftahul. “Upaya Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Sumber Belajar Anak.” Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan 8, no. 1 (December 11, 2017). https://doi.org/10.24176/re.v8i1.1793.
Hendarwati, Endah. “Pengaruh Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Melalui Metode Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa SDN I Sribit Delanggu Pada Pelajaran IPS.” Pedagogia : Jurnal Pendidikan 2, no. 1 (February 28, 2013): 59–70. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v2i1.47.
Irwandi, Irwandi, and Hery Fajeriadi. “Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa SMA di Kawasan Pesisir, Kalimantan Selatan.” BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan 1, no. 2 (January 29, 2020): 66. https://doi.org/10.20527/binov.v1i2.7859.
Jannah, Miftakhul. “Efektivitas Penggunaan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Materi Ipa Pokok Bahasan Ekosistem Pada Kelas Vii Smp N 2 Pringapus Kabupaten Semarang Terhadap Hasil Belajar Siswa.” Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA 3, no. 2 (February 24, 2016): 57–85. https://doi.org/10.21580/phen.2013.3.2.138.
Khanifah, Sri, Krispinus Kedati Pukan, and Sri Sukaesih. “Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” 2012, 8.
Lamasai, Muzria M. “Pemanfaatan Lingkungan Alam Sekitar Sebagai Sumber Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III SDN 10 Gadung” 5, no. 3 (n.d.): 13.
Meimudayanti, Ludvi, and Asri Susetyo Rukmi. “Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi Pada Siswa Sekolah Dasar” 01 (2013): 12.
Muharam, D A M, A Munandar, and S Sriyati. “Utilization of the School Environment as a Learning Resource to Improve Critical Thinking Skills and Scientific Attitudes.” Journal of Physics: Conference Series 1280, no. 3 (November 1, 2019): 032003. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1280/3/032003.
Müller, Fabian Alexander, and Torsten Wulf. “Blended Learning Environments That Work: An Evidence-Based Instructional Design for the Delivery of Qualitative Management Modules.” The International Journal of Management Education 19, no. 3 (November 2021): 100530. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100530.
Purwanto, M. Ngalim. Ilmu Pendidikan Teoritis Dan Praktis. Bandung: Remaja Rosda Karya, 1994.
Ramawati, Isye. “Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Sumber Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis.” Jurnal Geografi Gea 16, no. 1 (August 22, 2016): 66. https://doi.org/10.17509/gea.v16i1.3469.
Rohani, A. Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta, 2004.
Sanjaya, W. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2009.
Usman, M. Asnawir. Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Pers, 2002.
Published
2022-12-06
How to Cite
Indriani, I. (2022, December 6). PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEKITAR SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI MADRASAH IBTIDAIYAH SAMBINA’E KOTA BIMA. FASHLUNA, 3(2), 106-116. https://doi.org/https://doi.org/10.47625/fashluna.v3i2.389
Section
Articles