PERAN IBU RUMAH TANGGA DALAM MEWUJUDKAN PENDIDIKAN AKHLAK ANAK USIA DINI DI DESA SORO

  • Idhar Idhar STIT SUNAN GIRI BIMA
Keywords: Peran Ibu Rumah Tangga, Pendidikan akhlak, anak usia dini

Abstract

This study uses a descriptive qualitative study which aims to determine the role of housewives in realizing early childhood moral education in Soro Village, Bima Regency. Data collection through several ways, namely: observation, interviews and documentation. The results of this study found that the role of housewives in terms of early childhood moral education in Soro Village was to continue to add religious insight to housewives as early educators for children. Furthermore, in the process of educating, housewives in Soro Village make use of local wisdom values ​​as an educational strategy. The factors that influence moral education by housewives in Soro Village can be divided into two, namely the factor of the shaman and the inhibiting factor. For supporting factors; instinctively hereditary educational experience, big soul and high aspirations, feeling of loving and being loved. While the inhibiting factor is the family's economic problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Muri Yusuf, Metode Penelitian. Jakarta: Prenada Media Group, 2014.
Abdul Malik, Peran Istri dalam Meningkatkan Kesejahteraan Rumah Tangga di Desa Tawaroe Kecamatan Dua Boccoe Kabupaten Bone Skripsi. Makassar: Universitas Hasanuddin, 2012.
Abdul Mujib dan Jusuf Mudzakkir, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media, 2010.
Ahmad Amin, Al-Akhlaaq,Trj. Farid Ma’ruf. Jakarta: PT. Karya Unipress, 1993.
Ali Anwar Yusuf, Studi Agama Islam Untuk Perguruan Tinggi Umum. Bandung: CV. Pustaka Setia, 2003.
Al-Qur’an dan Terjemahan, al-Qur’an in Word, 2010
Asih Kuswardi, Ilmu Kesejahteraan Sosial. Semarang UNNES Press, 2017.
Dadang S. Anshori, Membincangkan Femenisme. Bandung: Pustaka Hidaya, 1997.
Departemen Agama RI, Al-Qur‟an dan Tafsirnya, jilid. VII
Departemen Agama RI, Al-Qur‟an dan Tafsirnya, jilid. X
Devita Retno, 12 Tugas Ibu Rumah Tangga, https://cintalia.com/kehidupan/orang-tua/tugas-ibu-rumah-tangga, diakses 20 Juni 2022, pukul 11.00 pm
Dr. Esti Ismawati, Ilmu Sosial Budaya Dasar. Yogyakarta: PT. Ombak, 2012.
Dwijayanti, Perbedaan Motivasi Ibu Rumah Tangga yang Bekerja dan Tidak Bekerja. Surabaya: Universitas Surabaya, 1999.
Dwijayanti, Perbedaan Motivasi Ibu Rumah Tangga yang Bekerja dan Tidak Bekerja. Surabaya: Universitas Surabaya, 1999.
Eric cs Echlom, Wanita Kesehatan dan Keluarga. Jakarta: Sinar Harapan, 1984.
Hardjito Notopuro, Peran Wanita dalam Pembangunan di Indonesia. Jakarta: Ghalia Indonesia,1979.
Hasan, Shadily. Sosiologi Untuk Masyarakat Indonesia. Jakarta: Bina Aksara, 1983.
http//Pengaruh Ibu Bekerja Terhadap Intensitas komunikasi dalam Keluarga di SMA Surabaya Selatan. Diakses pada tgl 18 06 2017.
http://peran menurut Soerjono Soekanto.com diakses Tanggal 31 Maret 2021.
http://peran.com diakses Tanggal 31 jam 13.37 2017.
Ibn Maskawaih, Tahzib al-Akhlaq wa Tathir al-A‟raq. Beirutr: Darul Kitab Ma’lumiyat, 1975. cet. I.
Imam Al-Ghazali, Ihya‟ Ulumuddin III, Kairo: Darul Kutub AlArabiyah, t.th.
John Dewey, Experience and Education. New York: Touchstone Rockefeller Center, 1997.
Junaidin, Nilai-Nilai Akhlak Tasawuf Dalam Pendidikan Anak Pada Masyarakat Ntori Bima, Tesis, Pascasarjana UIN Alauddin Makassar, 2018.
Kamrani Buseri, Pendidikan Keluarga Dalam Islam dan Gagasan Implementasi,
Banjarmasin: Lanting Media Aksara Publising House, 2010.
Lewis Vaughn, Moral Reasoning and Contempory Issues. New York: United States of America, 2008.
M. Burhan Bungin, Penelitian Kualitatif . Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2008.
Moh. Roqib, Ilmu Pendidikan Islam Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga dan Masyarakat. Jogjakarta: Lkis Jogjakarta, 2009.
Mufidah, Paradigma Gender. Malang:Bayumedia,2004.
Nabi Musa a.s. tinggal bersama Fir'aun kurang lebih 18 tahun, sejak kecil. Lihat Departemen Agama RI, Al-Qur‟an dan Tafsirnya. Jakarta: Percetakan Ikrar Mandiriabadi, 2010. Jilid. VII.
Pusat Bahasa Departemen Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 2005.
Repository.uinsu.ac.id
Saparina Sadli, Berbeda Tetapi Setara:Pemikiran tentang Kajian Perempuan. Jakarta:Buku Kompas, 2010.
Sayekti Pujo Suwarno, Bimbingan dan Konseling Keluarga. Yogjakarta: Menara mass Offiset, 1994.
Soerjono Soekanto, Sosiologi Keluarga. Jakarta: PT. Rimeka Cipta, 2009.
Sudarsono, Etika Islam Tentang Kenakalan Remaja, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2005.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R&D. Bandung : Alfabeta 2009.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif . Bandung: Alpabeta, 2009.
Suharismi Arikunto, Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta, 2000.
Suryadi,Gambaran Emosional Perempuan dalam Menentukan Prioriotas Peran Ganda. Jurnal Ilmia Psikologi Vol 9.
Tamyiz Burhanudin, Akhlak Pesantren Solusi Bagi Kerusakan Akhlak. Yogyakarta : PT. Bayu Indra Grafika, 2001.
Utami Munandar, Wanita Karier Tantangan atau Peluang. Yogjakarta: Sunan Kalijaga Press,2001.
Yatimin Abdullah, Studi Akhlak Dalam Perspektif Al-Qur‟an. Jakarta: Amzah, 2007.
Yuhanar Ilyas, Kuliah Akhlak. Jogjakarta:Pustaka Pelajar Offset, 1999
Published
2023-06-12
How to Cite
Idhar, I. (2023, June 12). PERAN IBU RUMAH TANGGA DALAM MEWUJUDKAN PENDIDIKAN AKHLAK ANAK USIA DINI DI DESA SORO. FASHLUNA, 4(1), 66-77. https://doi.org/https://doi.org/10.47625/fashluna.v4i1.458
Section
Articles