PENGARUH BERMAIN MONOPOLI HURUF TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK TELKOM MAKASSAR
Abstract
The aim of this research is to determine the impact of playing letter monopoly on the speaking abilities of children aged 5-6 years at Telkom Kindergarten Makassar. The approach in this research uses a quantitative approach with a Quasi Experimental Design research type. This study took 12 children as samples, with details of 6 children each in the experimental group and the control group. Wilcoxon Sign Rank test and descriptive statistical analysis were used to analyze the collected data. The results showed that the speaking ability of children in the experimental group who were treated with playing letter monopoly was better than the control group. According to data analysis, it shows that the experimental group experienced an average increase of 24.8, and the control group experienced an average increase of 14.5. According to the results of the Wilcoxon Sig test. (2-tailed) 0.027 < 0.05 so H0 is rejected and H1 is accepted. Therefore, it was concluded that playing letter monopoly had a significant effect on the speaking ability of children aged 5-6 years at Telkom Kindergarten Makassar.
Downloads
References
Amini, Mukti, and Siti Aisyah. “Hakikat Anak Usia Dini.” Perkembangan Dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini 65 (2014): 1–43.
Asti, A.S.W., & Saodi, S. 2021. Pengaruh Penggunaan Gambar Seri Terhadap Kemampuan Membaca Anak Pada Kelompok Bermain Melati Kabupaten Gowa. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini. 3.(1).42-54.
Aulina, C.N. 2018. Metodologi Pengembangan Bahasa Anak usia Dini. Sidoarjo: UMSIDA Pers.
Azhari, F., Kurnia, A., & Muftie, Z. 2020. Hubungan Antara Kemampuan Berbicara Anak dengan Komunikasi Teman Sebaya. Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal, 3.(1),26-35.
Danniels, Erica, and Angela Pyle. “Defining Play-Based Learning.” Encyclopedia on early childhood development (2018): 1–5.
Ganien, Siona, and Annuril Maulida Fauziah. “Application of Problem Based Learning Model To Student Learning Outcomes on Heat Material and Its Transfer.” INSECTA: Integrative Science Education and Teaching Activity Journal 3, no. 2 (2022): 109–118.
Indriani, Irma. “Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Sumber Belajar Di Madrasah Ibtidaiyah Sambina’e Kota Bima.” FASHLUNA 3, no. 2 (2022): 106–116.
Karmila, M., & Purwadi. 2020. Pembelajaran Bahasa Untuk Anak Usia Dini. Semarang: Universitas PGRI Semarang Press.
Madyawati, L. 2016. Strategi PENGEMBANGAN BAHASA Pada Anak. Jakarta: Prenadamedia group.
Maqfiroh, D.N.M., Khutobah, Budyawati, L.P.I. 2020. Pengembangan Media Motif (Monopoli Edukatif) Dalam Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligence Pada Anak Tk Kelompok B. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11.(1),65-74.
Meidi, S, dkk.. 2022. Pengembangan media papan monopoli untuk pembentukkan nilai karakter cinta tanah air pada anak usia dini. Jurnal ilmiah mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini. 7. (1), 19-29.
Nirmalasari, S, Lubis, K. 2022. Stimulasi kemampuan berbicara anak usia dini melalui media bergambar. Hibrul Ulama, 4. (1), 38-47.
Nisa, K., Haryono, S.E., & Anggraini, H. 2019. Peningkatan Kemampuan Mengungkapkan Bahasa Melalui Media Monopoli Pada Anak Kelompok B Di RA Qotrunnada Sukun Malang. ProsidingSeminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran Bagi Guru dan Dosen, 3,971-979.
Nurhayati, S., & Wahyuni, I.W. 2020. Pengembangan Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education. 3. (1). 82-90.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini
Putri, M., Astini, B.N., Karta, I.W., & Suarta, I.N. 2021. Pengembangan Permainan Monopoli Untuk Meningkatkan Kognitif, Bahasa Dan Sosial Emosional anak Usia Dini. Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education, 3. (4),367-372.
Rusmayadi .2018. Hubungan Metode Bercakap-Cakap Dan Metode Bercerita Dengan Kemampuan Berbicara Pada Anak Di Taman Kanak-Kanak Teratai Kota Makassar Tahun 2016. PEDAGOGIKA Jurnal Ilmu Pendidikan. 9.(2). 221-241.
Suciati, S., Septiana, I., & Untari, M.F.A. 2015. Penerapan Media Monosa (Monopoli Bahasa) Berbasis Kemandirian Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 2.(2),175-188.
Suras, F.E., Herman,& Parwoto. 2022. Pengaruh Penerapan Bermain Monopoli Terhadap Kemampuan Berbicara Pada Anak Di Tk Padu Annisa Kecamatan Kajang. JPP PAUD FKIP Untirta ,9. (2),145-152.
Copyright (c) 2023 Ulmi Jauhari, Herlina Herlina, Andi Sri Wahyuni Asti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.