Constructivism Based Quizizz in Improving Social Studies Learning Activities and Outcomes
Abstract
This study aims to analyze the increase in student learning activities and outcomes through the use of the constructivism-based Quizizz application in social studies subjects on Local Wisdom material at SMPN 7 Bima City. The research used a qualitative approach with descriptive methods. Data collection techniques include interviews, observation, and documentation. The research subjects consisted of 25 students in class IX-A. Before the use of Quizizz, the average student pretest score was 52, and increased to 80 on the posttest after learning using Quizizz, showing a significant increase in learning outcomes. In addition, student learning activities also increased, shown through indicators of learning independence, motivation and enthusiasm, cooperation between students, and active participation in taking quizzes. The interactive and gamification features in Quizizz create an interesting and competitive learning atmosphere, encouraging students' active involvement and building their understanding independently. Key constraints such as limited internet access and devices were overcome through training, use of computer labs, and infrastructure improvements. Overall, Quizizz proved to be an effective learning medium in supporting technology-based learning.
Downloads
References
Amala, Yusi, Ali Mujahidin, Rika Pristian, e Fitri Astuti. «Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar IPS Siswa Kelas VIII Di SMPN 1 Kalitidu». Prosiding:: Seminar Nasional Pendidikan, s.d.
Amany, Azzah. «Quizizz sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Daring Pelajaran Matematika». Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran 2, fasc. 2 (2020). https://doi.org/10.23917/bppp.v2i2.13811.
Andriani, Rike, e Rasto Rasto. «Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa». Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 4, fasc. 1 (2019): 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958.
Dianti, Rina, Endie Riyoko, e Kabib Sholeh. «Implementasi Pembelajaran Ips Berbasis Aplikasi Quizizz Pada Pembelajaran Abad 21 Di Sd Negeri 89 Palembang». Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang 9, fasc. 3 (2023): 1428–40. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i3.1461.
Fitri Maharani, Erlisnawati, e Mahmud Alpusari. «Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar». Jurnal Kiprah Pendidikan 2, fasc. 1 (2023).
Juni’ah. «Pemanfaatan Quizizz sebagai Alat Evaluasi Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SD». Didaktika 4, fasc. 2 (2024).
Kartika, Lesti, Winda Novianti, e M Alang Khairun Nizar. «Penggunaan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Pai Berbasis Teknologi Pendidikan Di Sma Negeri 1 Tebing Tinggi Kab. Serdang Bedagai». AT-TARBIYAH Jurnal Penelitian dan Pendidikan Agama Islam 2, fasc. 1 (2024).
Mardiana, Eneng. «Karakteristik Dan Peran Guru Sebagai Fasilitator Pembelajaran Abad 21 Di Sekolah Dasar». Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 09, fasc. 4 (2024).
Melinda Tesalonika Pangaribuan, e Oktian Fajar Nugroho. «Pengaruh Media Quizizz Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sdn Duri Kepa 03». Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar 5, fasc. 1 (2024).
Miles, Matthew B., A. M. Huberman, e Johnny Saldaña. Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. Third edition. SAGE Publications, Inc, 2014.
Moleong, Lexy J. Metodologi penelitian kualitatif. 1a ed. Remaja Rosdakarya, 2018.
Muliya. «Penerapan Media Quizizz Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X Busana 2». Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya 3, fasc. 1 (2023).
Nurizzati, Yeti, Eriko Jamaro, e Nuryana Nuryana. «Implementasi Aplikasi Quizizz Pada Evaluasi Pembelajaran Ips Di Kelas Viii C Smp Negeri 2 Pangenan Kabupaten Cirebon». Social Landscape Journal 5, fasc. 1 (2024): 33. https://doi.org/10.56680/slj.v5i1.59480.
Pujiastuti, Arum, Siti Abdillah Nurhidayah, e Rizki Ridhasyah. «Workshop Penggunaan Quizizz Dalam Meningkatkan Pembelajaran Digital Dan Interaktif». Lamahu: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi 4, fasc. 1 (2025): 43–48. https://doi.org/10.37905/ljpmt.v4i1.29898.
Rober Sandra1, Neviyarni2. Perkembangan Ilmu Psikologi Belajar dalam Mendukung Praktik Bimbingan Konseling di Abad 21; Behavioristik ke Konstruktivisme. Zenodo, 13 maggio 2025. https://doi.org/10.5281/ZENODO.15395366.
Santy Handayani, Didik Nur Huda, e Siwi Puji Astuti. «Pemanfaatan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Interaktif». JKB : Jurnal Kabar Masyarakat 1, fasc. 2 (2023).
Sri Kartini, Hamda Kharisma Putra, e Wandha Prayuda Mukti. «Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas X Broadcasting SMK Veteran 1 Sukoharjo». Edudikara: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 8, fasc. 4 (2023).
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, 2014.
Sulfemi, Wahyu Bagja. «Model Pembelajaran Kooperatif Mind Mapping Berbantu Audio Visual Dalam Meningkatkan Minat, Motivasi Dan Hasil Belajar IPS». Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia 4, fasc. 1 (2019).
Tambunan, Maryana, Tasha Wulandari, e Dwi Diki Junior. «Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar». Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 09, fasc. 4 (2024).
Vera Nur Aini. «Pengaruh Quizziz Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sains Kelas VIII Di MTsN 1 Kota Surabaya». Jurnal Pendiidkan Indonesia: Teori, Penelitian dan Inovasi 1, fasc. 3 (2023).
Zakiyah, Arifah, Syaiful Musaddat, e Aisa Nikmah Rahmatih. «Pengaruh Penggunaan Quizizz Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SDN 8 Cakranegara». Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 09, fasc. 1 (2024).
Copyright (c) 2025 Maria Ulfa, Rusi Rusmiati Aliyyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





