PEMANFAATAN ALAT PERAGA SEBAGAI SUMBER BELAJAR DALAM PELAKSANAAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA
Abstract
This study aims to determine the use of teaching aids as a source of learning mathematics in supporting and increasing students' knowledge. This study uses a descriptive qualitative approach. The subject of this study was a teacher in the field of mathematics at the State Junior High School 2 Bima City. This research is focused on the use of teaching aids by teachers as a source of learning mathematics. To obtain valid data accuracy in the study, the researcher used the following instruments: Interview (Interview) via mobile phone with a class teacher who teaches mathematics subjects which aims to obtain data directly from the research site. The results of the study indicate that the use of teaching aids in schools has not been used optimally, so to further maximize the use of teaching aids, it is expected that the principal's role in monitoring teachers and students to use teaching aids is expected.
Downloads
References
Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Amirin, I Suparman, S (2019). Deskripsi Sumber Belajar Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Motivasi Belajar Siswa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan 2018 ISSN: 2407-7496
Arsyad, A, (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Dewi. P, Rosmawati & Yulhefi. (2011). Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Decentralized Basic Education 3. Volume Khusus No.1 ISSN: 2088-091X.
Depdiknas. (2004). Pedoman Merancang Sumber Belajar. Jakarta.
Hanafy, Muh. Sain (2014). Konsep dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan, Vol. 17 No. 1, Juni 2014:66-79.
Nasaruddin, Nasaruddin (2018). Media Dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Vol III, No. 2, Oktober 2015, Hal. 21 – 30.
Nurlaila (2018). Urgensi Perencanaan Pembelajaran dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. Jurnal Ilmiah Sustainable, Vo. 1. No. 1, Juni 2018, 93-112.
Pane, Aprida Darwis Dasopang, Muhammad (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman. Vol. 03 No. 2 Desember 2017 e-ISSN : 2460-2345, p-ISSN: 2442-6997 Web: jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/F
Pramono, T. (2013). Mengoptimalkan Penggunaan Alat Peraga Dalam Setiap Kegiatan Pembelajaran.
Rohani, A. (2004). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Rusman, dkk. (2011). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi: Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Sanjaya, W. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group. Africa’s potential for the ecological intensification of agriculture. Vol. 53 No. 9, 2013 : 1689-1699
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprijono, A. (2009). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Syarifah Fadillah, Wahyudi, Nurhayati (2018). Pemanfaatan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika Dan Ipa Bagi Guru Sd/Smp Di Desa Tanjung Saleh. GERVASI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Vol. 2, No. 1, Juni 2018 ISSN 2598-6147 (Cetak) ISSN 2598-6155 (Online)
Winataputra, U.S. (2008). Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.
Zainul, A. dan Mulyana, A. (2003). Tes Dan Asesmen Di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.