PENDEKATAN RUHIYAH DAN PEMBENTUKAN KARAKTER INSAN KAMIL
Abstract
This article aims to discuss the spiritual approach and the formation of the character of the Muslim man and woman. Efforts to guide and direct mental development and physical growth in the sense of education cannot be separated from psychological understanding because the work of educating is dealing with humans who have stages of development, both mental and physical. The material for the approach of Lukman Hakim includes monotheism, morality, and worship. Human characteristics as human beings include; 1) Physically Healthy and Strong and Skilled, 2) Smart and clever. 3) High quality spiritual.
Downloads
References
Arifin, Muzayyin (Ed. Fauzan Asy).Ilmu Pendidikan Islam: Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdispliner, Edisi Revisi. Cet. I; Bumi Aksara: Jakarta, 2003.
Budianto, Mangun. Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Griya Santri, 2011.
Barsihannor. Belajar dari Lukman Al-Hakim. Cet. I; Yogyakarta: Kota Kembang, 2009.
Darraz, Muhammad Abdullah dalam Ulil Amri Syafri, Pendidikan Karakter Perspektif al-Qur’an. Cet. I; Jakarta: Rajawali Pers, 2012.
Daulay, Haidar Putra. Pemberdayaan Pendidikan Islam di Indonesia. Cet I; Jakarta: Rineka Cipta, 2009.
Departemen Agama RI, Al-Qur’an dan Terjemahnya Juz 1-30 Edisi Revisi.Surabaya: Karya Agung, 2006.
Daradjat, Zakiyah dkk. Ilmu Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 1992.
Daradjat, Zakiyah Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: Bulan Bintang, 1979.
I, Robert dan Hendry Clay Lindgren, dalam Barsihannor. Belajar dari Lukman Al-Hakim. Cet. I; Yogyakarta: Kota Kembang, 2009.
Al-Jurjani, Al-Syarif Ali ibn Muhammad dalam Lanny Octavia, dkk., Pendidikan Karakter Berbasis Tradisi Pesantren. Cet. I; Jakarta: Rumah Kitab, 2014.
Madjid, Abdul. Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Rosdakarya, 2011.
Mujib,Abdul.Kepribadian dalam Psikologi Islam. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2007.