IMPLEMENTASI PENDIDIKAN AKHLAK DI MASA PANDEMI COVID-19

  • Minati Kurnia Putri UIN Mataram
  • Muhammad Muhammad UIN Mataram
Keywords: remaja masjid, pendidikan akhlak, pandemi Covid-19, Covid-19 pandemics

Abstract

This study describes the role of the youth of Masjid Baiturrahman Desa Sepakek Pringgarata Lombok Tengah in the implementation of character education during the Covid-19 pandemic. This type of research uses descriptive qualitative research. Research data was obtained through observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques used in this study are data reduction, data display, and verification. For the validity of the data techniques used, namely, increasing persistence, and triangulation. The results of this study indicate that moral education during the Covid-19 pandemic is realized in a container of activities that are regularly arranged such as weekly, monthly, yearly, and conditional-incidental activities. The youth of the Masjid Baiturrahman Desa Sepakek take a significant role in the prosperity of the mosque, the regeneration of the people, and the development of the youth of the mosque.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustien lilawati, “Peran Orang Tua dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran di Rumah pada Masa Pandemi”, Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 5, No. 1, 2021.

Alif Surya Pratama, “Pembinaan Akhlak Peserta Didik pada Masa Pembelajaran Daring di SMP Yapia Ciputat Kota Tangerang Selatan”. Skripsi, FTIG, UIN Syarif hidayatullah, Jakarta, 2021.

Alwazir Abdusshomad, Pengaruh Covid 19 terhadap Penerapan Pendidikan Karakter dan Pendidikan Islam, Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, Vol. 12, No. 2, 2020.

Bahtiar Siregar, Efektivitas Fungsi Remaja Masjid dan Bada Kenaziran Masjid dalam Pengembangan Kegiatan Keagamaan di Nagori Wonorejo Kecamatan Pematang Bandar Kabupaten Simalungun, Vol. 13, No. 1, Juni 2020.

Beny Sintasari, Pemberdayaan Remaja Masjid dan Perannya Dalam Pendidikan Islam, Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, Vol. 10, No. 1, Maret 2021.

Burhanuddin, Covid-19 dan Pembelajaran Nilai Akhlak secara Daring, Jurnal Intelektual Prodi MPI FTK UIN Ar-Raniry Vol. 8, No. 2, Juli-Desember 2020.

Devi Arisanti, Implementasi Pendidikan Akhlak Mulia di SMA Setia Dharma Pekanbaru, Jurnal At-Thariqah, Vol. 2, No. 2, Desember 2017.

Dinda Rizky Fauzi, “Peran Organisasi Remaja Masjid dalam Menanggulangi Kenakalan Remaja (Studi Kasus Ikatan Remaja Masjid Jami’ Al Falah Cilandak Tengah III Jakarta Selatan). Skripsi, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta, 2020.

Jamaludin Al Afgani, “Pemberdayaan Remaja Muslim melalui Program Akademi Berdaya Kreatif”, Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), Vol. 18, No. 1, 2018.

Jihan Zata Lini Nurhadi dan Fatahillah Pengaruh Pandemi Covid-19 Terhadap Tingkat Aktivitas Fisik Pada Masyarakat Komplek Pratama Kelurahan Medan Tembung, Jurnal Health Sains. Vol. 1, No. 5, November 2020.

Khoiriyah Isni, Septian Emma Dwi Jatmika, dan Kintoko, “Pemberdayaan Remaja Desa Wukisari di Kabupaten Bantul sebagai Agent of Change melalui Promosi Kesehatan Minuman Lokal Wedang Uwuh”, Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol. 24, No. 2, April 2018.

Khoirul Bariyyah Hidayati dan M. Farid, “Konsep Diri, Adversity Quotient dan Penyesuaian Diri pada Remaja”, Pesona: Jurnal Psikologi Indonesia, Vol. 5, No. 2, Mei 2016.

M. Yatimin Abdullah, Studi Akhlak Dalam Perspektif Al-Qur’an, Jakarta: Amzah, 2007

Maryati, Implementasi Pendidikan Karakter Pada Masa Pandemi Covid 19 di SDN 5 Betung Kabupaten Banyuasin, Jurnal Guru Indonesia, Vol. 10, No. 10, Juli 2021.

Mirawati, “Pengaruh kegiatan Organisasi Remaja Masjid Terhadap Perilaku Keagamaan Remaja di Desa Tanjug Dalam Kecamatan Curup Selatan, (Skripsi: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu keguruan, Institut Agama Islam Negeri Curup, Curup, 2018.

Muhammad Shaoleh Assingkily dan Miswar, Urgensitas Pendidikan Akhlak bagi Anak Usia Dasar (Studi Era Darurat Covid-19), Jurnal PGMI STIT Al-Ittihadiyah Labuhanbatu Utara, Vol. 1, No. 1, Januari-Maret 2020.

Muhammad, “Character Building Implementation Model: A Review on Adab Akhlak Learning”. Jurnal Tatsqif 18, no. 2 (Desember, 2020): 151–168. https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/tatsqif/article/view/2850.

Mulia Rahmi, “Penguatan Peran Keluarga dalam Mendampingi Anak Belajar di Masa Pandemi Covid-19”, Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, Vol. 9, No. 1, Maret-Agustus, 2020.

Nisa Khairuni dan Anton Widyanto, Mengatasi Krisis Spiritual Remaja di Banda Aceh Melalui Revitalisasi dan Optimalisasi Fungsi Masjid Sebagai Sarana Pendidikan Islam, Jurnal Of Islamic Education, Vol. 1, No. 1, 2018.

Rina Tri Handayani dkk. Pandemi Covid-19, Respon Imun Tubuh, Dan Herd Immunity, Jurnal Ilmiah STIKES Kendal, Vol. 10, No. 3, Juli 2020.

Samsul Munir Amin, Ilmu Akhlak, Jakarta: Amzah, 2016.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatiif, dan R&D). Bandung: Alfabeta. 2017.

Syahril Muhammad dan Mhd. Asikin Kamudin, “Perilaku Penyimpangan Sosial pada Kalangan Remaja Kelurahan Akehuda Kota Ternate Utara”, GeoCivic Jurnal, Vol. 2, No. 2, Oktober 2019.

Syamsu Yusuf LN dan Nani M. Sugandi, Perkembangan Peserta Didik, Jakarta : Rajwali Pers, 2013.

Ulil Amri Syafri, Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur’an, Jakarta: Rajawali Pers, 2012.
Published
2022-05-30
How to Cite
Putri, M., & Muhammad, M. (2022, May 30). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN AKHLAK DI MASA PANDEMI COVID-19. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 13(1), 17-28. https://doi.org/https://doi.org/10.47625/fitrah.v13i1.367
Section
Articles