EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN AL-QUR’AN HADIS MATERI “KANDUNGAN QS. ASH-SYAMS TENTANG KEKUASAAN ALLAH SWT ” DENGAN METODE DISCOVERY LEARNING DI MTSN 2 KOTA BIMA

  • Suryati Suryati MTSN 2 KOTA BIMA
Keywords: pembelajaran al-Qur'an, al-Qur'an Hadis, ash-syams, discovery learning

Abstract

This research is a descriptive qualitative research that aims to describe the Effectiveness of Learning the Qur'an and Hadith in the Material "Power and Mercy of Allah Swt" Using the Discovery Learning Method at MTSN 2 Kota Bima in the 2022/2023 academic year. This research is motivated by the learning difficulties experienced by students in terms of memorizing and translating QS. Ash-Shams verses 1-10. From this study, it was found that the speed of understanding of students increased by using the discovery learning method. The absorption of these students is marked by the ability of students to explain the contents of the QS. Ash-Shams verses 1-10.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Didik Hernawan1, Muthoifin, Penerapan Metode Ummi Dalam Pembelajaran Al-Qur’an, PROFETIKA, Jurnal Studi Islam, Vol. 19, No.1 Juni 2018.
John W. Santrock, Educational Psycology, Terj. Tri Wibowo BS, Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2004.
Moh. Abdul Hafidz, Al-Qur;an Hadis, Jakarta : Direktorat KSKK Madrasah Direktorat Jendral Pendidikan Islam Kementrian Agama Republik Indonesia. 2020.
Novan Ardy Wiyani, Etika Profesi Keguruan. Cet.I; Yogyakarta: Penerbit Gava Media, 2015.
Rahmat Rifai Lubis, Nana Mahrani, Darwis Margolang, Muhammad Shaleh Assingkily, Pembelajaran Al-Qur’an Era Covid-19: Tinjauan Metode dan Tujuannya pada Masyarakat di Kutacane Aceh Tenggara, Kuttab : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, Volume 04 No. 2, 2020.
Saprin, “UU No. 14 Tahun 2005 tentang Guru Profesional”, Seminar Perkuliahan. 15 April 2018.
Slameto, Belajar & Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.
ST. Normah Ali, Problematika Pembelajaran Al-Qur’an Hadis Di Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTSN) 1 Kolaka, Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, Volume 04 No. 02 Desember 2018.
Sulaiman Abdullah, Sumber Hukum Islam. Jambi: Sinar Grafika, 1998.
UU RI No. 14 Tahun 2005, Undang-Undang Guru dan Dosen. Jakarta: Sinar Grafika, 2016.
Wina Sanjaya, Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2008.
Zamaksyari Hasballah, Rijal Sabri, Abu Nasir, Konsep Tazkiyatun Nafs (Studi Pendidikan Akhlak Dalam Alquran Surat Asy-Syams 7-10), Sabilarrasyad : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan, Vol. 3 No. 2 (2018).
Published
2022-12-18
How to Cite
Suryati, S. (2022, December 18). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN AL-QUR’AN HADIS MATERI “KANDUNGAN QS. ASH-SYAMS TENTANG KEKUASAAN ALLAH SWT ” DENGAN METODE DISCOVERY LEARNING DI MTSN 2 KOTA BIMA. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 13(2), 140-149. https://doi.org/https://doi.org/10.47625/fitrah.v13i2.403
Section
Articles